Hij werd geïnterviewd zodat wij alles te weten komen over de ontwikkeling achter de nieuwe elektrische gravelbike die hij heeft ontwikkeld.
WANNEER KREEG U VOOR HET EERST HET IDEE VOOR DE GRAVEL?
De eerste keer dat ik dacht aan de ontwikkeling van een e-gravel bike was in maart 2022. Toen Bosch destijds de compacte en op snelheid gebaseerde SX-motor introduceerde, dacht ik na over hoe ik er een slanke, sportieve en vooral lichtere fiets mee kon bouwen. Mijn doel vanaf het begin was om een e-gravel bike te ontwikkelen die niet meteen verraadde dat er een krachtige accu in het frame was geïntegreerd. Het enige verschil met een gewone gravelbike zou het gewicht en de motor moeten zijn. Met de compacte Bosch Powertube 400 en de lichtere SX-motor werd voor het eerst de perfecte basis gelegd.
HOE ZOU JE DE PERSOON OMSCHRIJVEN DIE JE IN GEDACHTEN HAD TOEN JE DE GRAVEL ONTWIKKELDE?
Om eerlijk te zijn dacht ik vooral aan mezelf (lacht)! Ik was niet tevreden met de beschikbare opties voor e-gravel bikes op de markt, en als sportieve gravelrijder vond ik alle voorgaande modellen te groot en te zwaar om echt te genieten van sportief en alledaags rijden. Deze overtuiging dreef me meer dan wat dan ook tijdens de ontwikkeling.
WAT WAREN VOOR JOU, ALS GEPASSIONEERD GRAVELRIJDER, DE BELANGRIJKSTE KENMERKEN VAN DE MOTORFIETS DIE JE VANAF HET BEGIN BELANGRIJK VOND?
Het belangrijkste voor mij was een sportieve geometrie en een sterke aandrijving. Maar bovenal moet de rijdynamiek zo zijn dat je vergeet dat je op een e-bike rijdt. Dat hebben we bereikt!
HOE LANG DUURDE HET VAN HET EERSTE IDEE TOT JE VOOR HET EERST OP DE GRAVEL BIKE IN ZIJN UITEINDELIJKE VORM REED?
Ongeveer 13 maanden na het idee hadden we de eerste frameset die ons volledig overtuigde.
WAT WAS ER ANDERS AAN HET EINDRESULTAAT VERGELEKEN MET HET OORSPRONKELIJKE IDEE?
Nee, in wezen is de fiets ontwikkeld zoals ik hem me had voorgesteld. We besloten om ook een variant met flatbars uit te brengen, omdat niet iedereen fan is van dropbars. Samen met het productteam zorgden we voor voldoende en strategisch geplaatste bevestigingspunten. Zo is de fiets uitgerust voor bikepacking-avonturen.
JE RIJDT NU AL EEN TIJDJE PRIVÉ OP DE GRAVEL BIKE. IS ER IETS AAN DE UITEINDELIJKE FIETS DAT JE HEEFT VERRAST?
Vanaf het begin was ik ervan overtuigd hoe licht en wendbaar de fiets zou zijn. Maar er daadwerkelijk op rijden en hem in het dagelijks leven gebruiken is een heel andere ervaring! Als je sportief rijdt, merk je helemaal niets van het extra gewicht in vergelijking met een niet-elektrische gravelbike en door het gewicht kun je de fiets in het dagelijks leven gemakkelijk overal mee naartoe nemen. Trappen en andere obstakels in de stad zijn gewoon geen probleem meer, wat bij veel e-bikes nog wel een uitdaging is. Het vermogen en de assistentie zorgen ervoor dat je overal snel komt. Dat is een heel nieuw niveau van vrijheid!