De keuze voor de Landgoederij was niet willekeurig. Rob Laarman, co-owner van Ebike Factory, legt uit: “In het verleden heb ik hier eerder een dealershow gedraaid, en dat beviel erg goed. De locatie is centraal, heeft een gemoedelijke sfeer en biedt voldoende ruimte om de fietsen uit te proberen.”
Ebike Factory is enthousiast over de opkomst
Alle modellen van Advanced, Reany en de recente Ca Go waren aanwezig. John Vermeulen, partner bij Ebike Factory, leidde NieuwsFiets enthousiast rond. “De opkomst is geweldig! Voor ons draait het om sfeer en beleving, zonder druk op het tekenen van contracten. We willen dat onze dealers zich volledig achter het merk scharen. Wij zijn namelijk ‘een dealer voor dealers’,” vertelt Vermeulen.
Binnen de Reco-serie van Advanced werd een nieuw Urban-model gepresenteerd, met een frame van gerecycled kunststof, voorzien van een Bosch SX middenmotor en een 400Wh accu. Dit model is volledig recyclebaar, wat aansluit bij de duurzame visie van het merk. De Advanced Urban Reco won eerder dit jaar een Eurobike Award.
Prijsverlaging
Daarnaast introduceerde Advanced zijn Gravel-bikes, met carbon frames en zowel een Gravel-stuur als een flat-bar, om de veelzijdigheid te tonen. “Gravel-bikes worden steeds populairder vanwege hun multi-inzetbaarheid voor sport, woon-werkverkeer en vakanties. Er zijn verschillende bevestigingspunten aanwezig om tassen en dragers aan te hangen,” licht Vermeulen toe.
De volledige lijn van Advanced is tussen de €500,- en €700,- verlaagd. Dit is om deze fietsen toegankelijker te maken voor consumenten. Over de reeds bestelde voorraad worden dealers gecompenseerd middels een Cash Back actie.
Ca Go voert crashtesten uit
Op de show maakten Nederlandse en Belgische dealers ook kennis met de bakfietsen van het Duitse merk Ca Go. Na een lange ontwikkelingsfase is het merk vier jaar geleden gestart met de verkoop van de bakfiets. Het begon met het ontwikkelen van een kunststof bak voor andere merken. Dit bleek echter niet goed te passen, waardoor de eigenaar besloot om zelf de fiets eromheen te bouwen.
Alle technieken zijn in de eigen fabriek in Koblenz ontwikkeld. “We begonnen met nadenken over kindertransport. Al snel hebben we veiligheid centraal gesteld en besloten om met de fiets een crashtest te doen, net zoals bij auto’s,” vertelt Marius Bocker, verkoopleider bij Ca Go. Hiermee behaalde het merk het hoogste veiligheidsniveau voor bakfietsen.
Overal aan gedacht
“Onze bak is van een ander materiaal gemaakt dan bij andere merken. Dit is niet alleen een stuk zachter voor de inzittende kinderen, maar ook voor personen die geraakt worden bij een aanrijding. Daarnaast is het stuurmechanisme voorzien van twee kabels in plaats van één. Mocht er een kabel breken, dan kun je nog steeds sturen. Bovendien hebben we de fiets uitgerust met de grootste remmen van 230 mm van Magura, voorzien van het IBS-systeem. Hiermee bedien je op beide wielen via één remhendel,” legt Bocker uit. Met dit Magura IBS-remsysteem won Ca Go ook een Eurobike Award in 2024.
Verder is het zitje in de bak verstelbaar, zodat kinderen ergonomisch kunnen zitten. De fiets kan gemakkelijk op de middenbok worden geplaatst met behulp van een speciale handgreep. Onder de vloer is een compartiment gecreëerd dat ruimte biedt voor twee accu’s. Consumenten kunnen zo kiezen voor meer bereik en genieten van een stabiele rit dankzij het lage zwaartepunt.
Reany groeit binnen één jaar naar bijna 100 dealers
Tijdens de afgelopen editie van Velofollies in januari werd Reany voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd. In mei werden de eerste fietsen uitgeleverd, en nu zijn er al bijna 100 Reany-dealers in de Benelux. Tijdens deze dealershow liet Business Manager Nick van Dusschoten de laatste ontwikkelingen zien.
Een van de innovaties is het nieuwe comfortstuur. “Uit feedback bleek dat de fiets comfortabel was, maar dat de zitpositie wat sportief was. Daarom gaan we alle modellen voorzien van een comfortstuur. Dit stuur is meer gebogen, heeft een andere hoek in het balhoofd en een langere stuurpen. Het stuur komt in totaal vier centimeter hoger en drie centimeter dichterbij,” aldus Van Dusschoten.
Lichtgewicht fietsen vormen een opkomende categorie waar steeds meer vraag naar is. Niet alleen voor transport achterop de auto of camper, maar ook om de fiets gemakkelijk een trap op te tillen, bijvoorbeeld naar een appartement. Bij Reany ligt de nadruk op gewichtsvermindering zonder in te boeten aan kwaliteit. Het W1 Pro-model weegt dankzij het carbon frame slechts 14,3 kilo. Het reguliere W1-model weegt 17,1 kilo.
Sterkere motor met powerboost
Nieuw is het V1-model. Dit model heeft dezelfde specificaties als het bekende W1-model, maar mist de teruglopende buis van de zadelpen naar de accubuis, wat zorgt voor een lagere instap. Daarnaast worden de W1- en N1 GT-modellen geïntroduceerd. “GT staat natuurlijk voor Gran Turismo. Deze fietsen zijn uitgerust met een krachtigere motor, voorzien van een powerboost. Met een druk op de knop krijg je extra vermogen, bijvoorbeeld om iemand in te halen,” vertelt Van Dusschoten. Bovendien zijn de GT-modellen standaard uitgerust met een bagagedrager, dropper post zadelpen, kleurendisplay en gravelbanden.
Volgend weekend is de volledige collectie te zien in kasteel Cavalieri in Mortsel (BE). Belgische dealers zijn op zondag 13 en maandag 14 oktober van harte welkom tussen 9.00u en 17:00u.