Advanced Reco Technology begin circulaire economie

VENLO – De Advanced Reco frametechnologie opent de deur naar een circulaire economie. Volgens het Cradle to Cradle-principe kunnen aan het einde van hun levenscyclus nieuwe e-bikeframes worden gemaakt van oud materiaal.

Milieuvriendelijke mobiliteit vraagt om echte vooruitgang: pas als alle middelen in gesloten technische kringlopen blijven (100% hergebruikt) wordt e-mobiliteit echt duurzaam. “In onze visie op klimaat neutrale steden met emissiearme mobiliteit wordt de e-bike het meest populaire en betrouwbare vervoermiddel in stedelijke gebieden,” zegt Helge van Fugler, CEO en oprichter van Advanced Ebike. “Dat komt omdat het rationeel gezien de beste keuze is voor individuele mobiliteit. Ook omdat het leuker is dan in de auto, bus of trein zitten. Dit gold voor mensen die in steden wonen, maar ook voor mensen die naar de stad pendelen.”

Foto links: Helge van Fugler: ‘Om onze visie op een circulaire e-bike werkelijkheid te maken, willen we een impuls geven aan de industrie.’
Foto rechts: Veel aandacht op Eurobike voor Advanced Reco.

E-bikes moeten zich volgens Van Fugler verder ontwikkelen om op een eigentijdse manier in de mobiliteitsbehoefte van mensen te kunnen voorzien en emissievrije mobiliteit over de hele linie een realiteit te worden.

Advanced slaat een nieuwe weg in volgens duurzame principes

“Echte vooruitgang betekent voor ons vooruitgaan en vooruitdenken. Het is niet genoeg om fietsen uit te rusten met elektromotoren, batterijen en andere trendy connectiviteitsfuncties,” zegt Van Fugler. “Als we de mobiliteitstransitie echt duurzaam willen maken, volstaat het niet om de lokale uitstoot te verminderen. We moeten nieuwe vormen van micromobiliteit voor veel mensen toegankelijk maken zonder het milieu verder te belasten. De productie van e-bikes moet onder de aandacht worden gebracht.”

Om dit te bereiken slaat Advanced een nieuwe weg in volgens een aantal principes. Om te beginnen mag (de productie van) e-mobiliteit het milieu niet belasten. We hebben nieuwe vormen van micromobiliteit nodig die aan onze behoeften voldoen en duurzaam leven mogelijk maken.

Reco-frames kunnen eenvoudig en 100% worden gerecycled

De nieuwe en gepatenteerde Advanced Reco-Technology is het resultaat van de nieuwe visie gericht op nieuwe vormen van micromobiliteit voor veel mensen toegankelijk te maken zonder het milieu verder te belasten. Uitgangspunt is het Advanced Composite Material, een kunststofgranulaat met 40% gerecyclede koolstofvezels uit de auto-industrie. Het Reco frame wordt snel en energiezuinig gemaakt met behulp van complexe spuitgiettechnologie. “Het heeft niet alleen buitengewone geluids- en schokabsorberende eigenschappen, maar dankzij de productie in Duitsland bespaart het ca. 68% CO2-uitstoot vergeleken met een aluminium frame vervaardigd in Azië,” rekent Van Fugler voor. “Reco-frames kunnen eenvoudig en 100% worden gerecycled en teruggebracht in de materiaalkringloop.”

Foto links: Reco-frame is 100% recyclebaar.
Foto rechts: Dealerreis naar Eurobike, uiteraard inclusief standbezoek van Advanced Ebike

Instap in de circulaire economie slechts het begin

Het uiterst robuuste framemateriaal wordt na gebruik vermalen, omgesmolten en verwerkt tot een nieuw frame of onderdeel. Dit gebeurt in korte tijd en zonder lange transportroutes. Oud wordt nieuw geldt hier zonder beperking. De toegang tot de hulpbronnen- en milieuvriendelijke circulaire economie wordt zo realiteit in de e-bike-business. “We zijn ons ervan bewust dat het frame slechts het begin is,” erkent Van Fugler. “Een e-bike bestaat uit veel losse onderdelen van verschillende fabrikanten. Om onze visie op een circulaire e-bike werkelijkheid te maken, willen we een impuls geven aan de industrie en zullen we in de toekomst de voorkeur geven aan duurzame of beter recyclebare componenten. We zijn van plan om in de toekomst duurzame fietsonderdelen te maken van ons composietmateriaal.”

Afgelopen weekend had Advanced Ebike uit Nederland een selecte groep dealers meegenomen naar de Eurobike, waar ze de Reco in de stand konden aanschouwen en uiteraard een rondje doen op de Eurobike zelf. Uit de verhalen en posts op social media blijkt wel dat dit door de ondernemers geapprecieerd werd.

Bron: Nieuwsfiets