Het gewicht van de e-bike is relatief hoog in vergelijking met een conventionele fiets! Dit doet sommige mensen aarzelen om een e-bike te kopen, want voor hen moet een fiets meer kunnen dan alleen motorische ondersteuning bieden. Waarom zijn e-bikes eigenlijk zoveel zwaarder dan conventionele fietsen? Wij zullen dit in deze tekst op een eenvoudige en begrijpelijke manier uitleggen.
Of een e-bike licht of zwaar is, hangt grotendeels af van het materiaal waarvan het frame is gemaakt. Er zijn de volgende gangbare materialen: staal, dat al het langst gebruikt wordt voor frameconstructie, maar ook het zwaarste materiaal is, dan is er aluminium, een materiaal dat een allrounder is, relatief laag gewicht, goede stijfheid, top prijs/prestatie verhouding, en als derde optie is er carbon, dat het lichtste is en de hoogste stijfheid heeft, maar carbon is ook het duurste, waardoor de prijs van een e-bike nog verder omhoog zou schieten.
Het grootste verschil in gewicht tussen een gewone fiets en een e-bike is vooral te wijten aan de aandrijving, want de motor en de accu brengen samen al snel zes tot tien kilogram op de weegschaal. Natuurlijk zijn er een paar verschillen in de soorten motoren: de gangbare middenmotoren wegen tussen de 4 en 6 kg, afhankelijk van de fabrikant. Het voordeel van zo’n middenmotor is dat het zwaartepunt van de e-bike lager komt te liggen en dus de balans verbetert, vooral bij snelle afdalingen. Dan is er een zogenaamde naafmotor, die zich in het achterwiel bevindt, deze weegt meestal slechts 1,5 kg tot 3 kg en vermindert dus uiteraard het gewicht van je e-bike aanzienlijk in vergelijking met een middenmotor. Je moet echter niet alleen naar het gewicht kijken, maar ook naar de eigenschappen van de motorvariant, en hier is een middenmotor superieur aan een naafmotor, omdat hij meer vermogen heeft, geschikt is voor alle schakelsystemen, robuust is en een betere gewichtsverdeling heeft, wat zorgt voor een beter rijgedrag. Nu zit er een batterij bovenop, 160KWh batterijvermogen weegt ongeveer 1kg, wat betekent dat je met de huidige batterijen, die tussen de 500KWh en 625KWh batterijvermogen oproepen, rekening moet houden met 3kg tot 4kg extra gewicht.
Naast het materiaal en de aandrijving zijn er natuurlijk nog andere factoren die een e-bike vaak zwaarder maken in totaalgewicht dan een fiets zonder e-aandrijving. Eén factor is de uitrusting: e-bikes hebben vaak accessoires zoals spatborden, verlichting, bagagedragers of zelfs mandjes voor boodschappen. Bovendien hebben alle e-bikes tegenwoordig om veiligheidsredenen schijfremmen om veilig en snel te kunnen remmen! Schijfremmen zijn iets zwaarder dan een klassieke kabelrem, maar het verschil is niet noemenswaardig in vergelijking met de voordelen van schijfremmen.
We vatten het samen: Hoe zwaar een e-bike uiteindelijk is, hangt sterk af van het materiaal van het e-bike frame, de gemonteerde hulpstukken en de aandrijving! De duidelijkste verklaring waarom een e-bike uiteindelijk zwaarder is dan een mechanische fiets is duidelijk de aandrijving, maar dat is precies waarom je een e-bike koopt: je wilt een krachtige motor met een hoge accucapaciteit.
Wat is het toegestane totale gewicht van een e-bike?
Het toegestane totale gewicht is ongeveer 120 kg. Dit betekent dat als uw e-bike 25 kg weegt, u nog steeds 95 kg mag wegen.
Zijn er lichte e-bikes?
De lichtste e-bike weegt 12,2 kg. U moet echter echt niet proberen het lichtste e-bike gewicht te configureren, maar een e-bike kopen die het beste bij u en uw behoeften past.
Hieronder de gewichten van onze ADVANCED EBIKE modellen
Gewicht Advanced fietsen | |||
Model | Versn.systeem | Accu | Gewicht |
Comfort Easy MY22/23 | Nexus | GT400 | 25,8 |
Comfort Plus MY22/23 | Nexus | GT500 | 26,2 |
Comfort Pro MY22/23 | Nexus | PT500 | 26,2 |
Tour Pro MY22 | Nexus/Enviolo | PT500 | 28,7 |
Tour Pro MY22 | Nexus/Enviolo | PT625 | 29,3 |
Trekking Plus MY22 | Nexus | OT500 | 27,2 |
RECO One MY23 | Nexus | PT625 | 28,7 |
RECO One MY23 | Derailleur | PT625 | 28,2 |
Trekking Pro MY23 | Nexus | PT750 | 30,6 |
Trekking Pro MY23 | Enviolo | PT750 | 30,7 |
Trekking Pro MY23 | Derailleur | PT750 | 30,2 |
Trekking Pro FS MY23 | Derailleur | PT625 | 29,0 |
Trekking Plus MY23 | Nexus | OT725 | 30,6 |
Trekking Plus MY23 | Derailleur | OT545 | 29,1 |
Trekking Plus MY23 | Derailleur | OT725 | 30,1 |
Tour Pro MY23 | Nexus | PT500 | 29,2 |
Tour Pro MY23 | Nexus | PT625 | 29,8 |
Tour Pro MY23 | Enviolo | PT625 | 29,9 |
Tour Plus MY23 | Nexus | OT545 | 29,6 |
Tour Plus MY23 | Enviolo | OT545 | 29,7 |
Urban Pro MY23 | Nexus | PT500 | 28,1 |
Urban Easy (24inch) MY23 | Nexus | OT545 | 26,1 |
Offroad Pro MY23 | Derailleur | PT625 | 22,4 |
Offroad Pro MY23 | Derailleur | PT750 | 23,2 |
Offroad Pro FS MY23 | Derailleur | PT750 | 23,1 |
Gewicht losse accu: | Accu | Gewicht | |
400 | 2,6 | ||
500 | 3,0 | ||
545 | 3,0 | ||
625 | 3,6 | ||
725 | 4,0 | ||
750 | 4,4 |