Home > Nieuws > Advanced Ebike viert 5-jarig jubileum op Velofollies

Advanced Ebike viert 5-jarig jubileum op Velofollies

Rob Laarman en Ronald Breeman vierden afgelopen weekend op Velofollies het 5-jarig bestaan van Advanced Ebike. In 2018 startten zij samen met John Vermeulen met e-bikes van Ebike Das Original en hun insteek van ‘dealermerk voor dealers’ bleek aan te slaan: binnen een jaar hadden ze al 100 dealers. Later werd de naam veranderd in Advanced Ebike en inmiddels heeft het merk rond 235 verkooppunten.

Rob Laarman en Ronald Breeman (links op de foto) samen met hun team op Velofollies.

Om de groei aan te kunnen, wordt er momenteel in Rieste in Duitsland een volledig nieuwe Advanced-fabriek gebouwd die als alles meezit eind maart 2023 in gebruik wordt genomen. Rob Laarman is trots op het succes: “We hebben bewezen dat het mogelijk is om in vijf jaar tijd uit te groeien tot een landelijk bekend e-bike merk. We hanteren al een tijdje de leus: ‘Je wordt niet zomaar de best geteste e-bike’. Daarin zit volgens mij de kern van ons succes. Want na een aantal mooie resultaten in toonaangevende Duitse e-bike tests, wonnen wij in ons eerste jaar 2018 meteen de landelijke Telegraaf Test met de C004 en in 2019 wederom met de C009. Dat gaf ons een vliegende start.”
Later volgden meer goede scores, onder andere bij de ANWB, Cyclingworld en bij het AD. “Het is een direct gevolg van de Duitse hightech ontwikkeling en productiekwaliteit van onze fietsen.”

Duurzame e-bike Reco One

Een belangrijke recente ontwikkeling van Advanced Ebike is het model Reco One. De Reco One wordt geproduceerd met een nieuwe en gepatenteerde frame productietechnologie met zestig procent minder CO2-uitstoot ten opzichte van aluminium productie. “Bovendien kan het Advanced composietmateriaal honderd procent gerecycled worden. Ook daarmee wonnen we diverse onderscheidingen. Zo wonnen we in 2022 de RAI Innovatie Award en de internationale IF-design Award. Onze duurzame Reco zal ons in de komende jaren zeker extra verkoopvolume gaan brengen, ook al vanwege de extra comfortabele rijeigenschappen.”

Doorzettende groei

Na de vliegende start in 2018 bleef het merk groeien. “In de coronajaren 2020 en 2021 was deze groei explosief. De vraag was hoger dan ooit. Gelukkig hadden wij ons daarop goed voorbereid en konden we redelijk goed leveren. Noem het gewoon gezond praktisch inzicht, omdat wij zelf ook dealer zijn en de markt goed aanvoelen. Desondanks hadden we niet verwacht dat het jaar 2022 nóg beter zou zijn.”
Blij verrast waren ze bij Advanced Ebike ook toen ze vorig jaar een ander soort award kregen van het Financieel Dagblad. “Zij scannen elk jaar binnen Nederland de snelst groeiende bedrijven. Wij mochten ons in 2022 rekenen tot de 18 snelst groeiende bedrijven van Zuid-Nederland en daar waren we heel blij mee.”

2023 en verder

Rob Laarman en zijn compagnons zien de komende jaren rooskleurig tegemoet. “Al zal de markt in 2023 waarschijnlijk wat stabiliseren. De oorlog in Oekraïne, de hoge inflatie en andere onzekerheden zullen consumenten wat remmen in grotere uitgaven. Anderzijds kan de aanschaf van een e-bike juist ook kosten besparen, bijvoorbeeld die van een tweede gezinsauto. Daar kunnen onze dealers prima op inspelen.”

Tip richting dealers

Rob Laarman ziet dat veel dealers nu veel voorraad hebben. “Dat is gunstig. Want een wijze raad in deze onrustige tijden is nog altijd zorgen voor voldoende voorraad. Uit onze analyse blijkt dat juist dealers met veel voorraad in de afgelopen vijf jaar beter presteerden dan zij met weinig voorraad. Ik adviseer dealers wel dat de voorraad niet te veel incourante modellen moet bevatten, en dat de courante modellen gemakkelijk op de website te selecteren en goed te bekijken zijn.”

Hij raadt retailers ook aan een gesprek aan te gaan met hun bank. “Wij zien dat zowel inkoop- als verkoopprijzen blijven stijgen en daarmee de waarde van de voorraad toeneemt. Dat is wel iets om met de bank te bespreken.”
Verder adviseert hij om extra in marketing te investeren in de komende jaren. “Dat is belangrijk voor de verkoop van e-bikes maar zeker ook in de after sales. Consumenten besteden inmiddels forse bedragen aan een nieuwe e-bike en verwachten goede klantprocessen, ook na de aankoop. Zorg dat je professioneel overkomt, in elk klantcontact. Zorg ervoor dat de website professioneel overkomt, met de juiste, goed bereikbare informatie en gemakkelijk contact.”
Laarman ziet dat regelmatig klantcontact heel belangrijk is: “Vroeger verkochten we een fiets en zagen we de klant bijna nooit meer. Nu is het zaak aan de relatie met klanten te werken. Hoe vaker contact, hoe vaker bezoek en hoe meer kansen op extra omzet. E-mail nieuwsbrieven, inzet van social media, een kennisblog en af en toe een leuk klantevent, het kan allemaal bijdragen. Veel beter dan de aloude advertentie in het lokale krantje. Wij ondersteunen onze retailers graag met online uitingen tegen een kleine vergoeding.”

Steeds professionelere winkels

Hij signaleert verder dat de fietswinkels steeds mooier worden: “Sommigen zien er zelfs boetiek-achtig uit. Een goede ontwikkeling, want sfeer doet verkopen, dat is al miljoenen keren bewezen, in alle branches. De kosten van zo’n transformatie moeten natuurlijk wel in balans zijn.” Rob Laarman kijkt vooruit naar de volgende vijf jaar: “We gaan boeiende jaren tegemoet. De e-bike, en zeker die van Advanced Ebike, zullen zich sterk verder ontwikkelen, qua (Duitse) techniek, connectiviteit en slanker design. Onze Reco One zal trendsetter zijn in duurzame composiet frames. Samen met onze dealers hebben we vele troeven in handen om ons succes voort te zetten!”

Bron: Tweewieler.nl

© Copyright Ebike Advanced
|