Rob Laarman: “Volgens het CBS wonen we gemiddeld een kleine 23 km van ons werk. Bijna de helft van alle werkenden wonen en werken bovendien in dezelfde gemeente. In een tijd waarin brandstofkosten, filevorming en CO2-uitstoot steeds grotere problemen vormen, ontdekken steeds meer en meer mensen de voordelen van de e-bike. Je rijdt er schoner, gezonder, goedkoper en dikwijls ook sneller mee naar je werk.”
Laarman ziet dat de groei in verkopen van e-bikes onstuitbaar is. “In de Benelux lopen we voorop en betreft al bijna 80 procent van alle fietsverkopen een e-bike. Binnenstedelijk wint de e-bike het op alle fronten van de auto. Maar ook voor woon-werkverkeer wordt de e-bike steeds vaker ingezet. Met een gemiddelde afstand van 23 kilometer is dat ook logisch. Met de actieradius van de moderne e-bike komt je moeiteloos zonder tussentijds opladen heen en weer.”
Rob Laarman ziet dat de e-bike de tweede auto steeds vaker vervangt. “Wie had dat tien jaar geleden gedacht? Maar het past in het huidige tijdsbeeld. Mensen willen kosten besparen en behouden met een e-bike toch hun lokale mobiliteit. Er zijn zelfs al fietsdealers die een auto inruilen op een nieuwe e-bike.”
Volgens Laarman pleit er veel voor om de auto te vervangen door een e-bike. “Met een e-bike passeer je files, je rijdt vaak sneller en korter naar de bestemming en bespaart op brandstofkosten. Bovendien hoeft er geen motorrijtuigenbelasting betaald te worden, betaalt men een veel lagere verzekeringspremie en is er minder waarde-afschrijving. Daar bovenop heeft de klant minder onderhoudskosten, een verwaarloosbare CO2-uitstoot en is fietsen een stuk gezonder dan autorijden, voor lichaam én geest.”
Rob Laarman denkt dat de e-bike het ook wint van het openbaar vervoer. “Je rijdt met de fiets goedkoper, bent flexibeler, hebt geen wachttijden en hoeft niet in overvolle treinen, bussen en trams te staan, met kans op virusbesmettingen. En bij regen is er tegenwoordig heel goede regenkleding waarmee je buien droog en warm kunt trotseren. Kortom: er zijn voor dealers veel steekhoudende argumenten om klanten te overtuigen van het gebruik van de fiets boven de auto.”
Door de stijgende vraag naar e-bikes, is er ook meer aanbod van merken. Rob Laarman: “Laat een constante productkwaliteit sturend zijn in het samenstellen van jouw assortiment. Let zeker ook op prijsstabiliteit. En onderzoek waar de e-bikes geproduceerd worden. Schaarste, leveringsproblemen en te veel CO2-uitstoot zijn vaak te voorkomen door te kiezen voor merken die lokaal produceren, in plaats van in het verre oosten. Zo produceren wij met Advanced Ebike in Duitsland.”